Paleontologové objevili zkamenělinu nejstarší chobotnice, pojmenovali ji po prezidentu Bidenovi

Nejstarší známý předek chobotnic objevený v americké Montaně žil na Zemi před 330 miliony let. Nově prozkoumaná fosilie dokazuje, že chobotnice tu byly o skoro 100 milionů let dříve než dinosauři.

Foto: Christopher Whalen/American Museum of Natural History/PA

Fosilie nalezená v americké Montaně o velikosti 12 cm má 10 chapadel (současné chobotnice jich mají osm a každá má dvě řady přísavek) a pravděpodobně žila v mělké zátoce tropického oceánu. Zkamenělina byla objevena ve vápencovém masivu Bear Gulch v Montaně už v roce 1988. Nálezce ji věnoval kanadskému muzeu Royal Ontario Museum. Pak po celá desetiletí ležela v šuplíku, vědci mezitím studovali důležitější zkameněliny žraloků a další nálezy. Pak si ale paleontologové všimli 10 drobných končetin obalených a přelomové zjištění bylo na světě.

Paleontologové dospěli k závěru, že nově objevený prastarý tvor žil na Zemi o miliony let dříve, než se předpokládalo. To znamená, že chobotnice vznikly před érou dinosaurů, před 330 miliony let. Dinosauři se na Zemi vyskytovali až o téměř sto milionů let později.

„Objevit fosilie měkkých tkání je velmi vzácné,“ okomentoval objev kanadských paleontologů zoolog ze Smithsonian National Museum of Natural History Mike Vecchione. „Je to velmi vzrušující zjištění. Posouvá to původ chobotnic mnohem dále do historie, než se předpokládalo dříve.“

Dobře zachovalá fosilie předka chobotnice naznačuje, že tvor měl inkoustový váček, který pravděpodobně používal k vystříknutí tmavé tekutiny. Ta mu pomáhala uniknout predátorům, stejně tak to dělají i současné chobotnice. Potvrdil to Christopher Whalen, paleontolog z American Museum of Natural History a autor studie zveřejněné v časopisu Nature Communications.

Tvor označovaný jako vampyropod, byl pravděpodobně předkem jak moderních chobotnic, tak upíří olihni, matoucím způsobem pojmenovaného mořského tvora, který má mnohem blíže k chobotnici než olihni. Doposud nejstarší známý vampyropod pocházel z doby asi před 240 miliony let, nový nález je starší o desítky milionů let.

Vědci nově objeveného mořského tvora pojmenovali Syllipsimopodi bideni, po americkém prezidentovi Joe Bidenovi. Paleontologové tvrdí, že tímto gestem měli v úmyslu ocenit prezidentovy zásluhy v oblasti podpory vědy a výzkumu.

Zdroj: https://www.theguardian.com/science/2022/mar/08/octopuses-were-around-before-dinosaurs-fossil-find-suggests