Největší milníky letectví

BBC Future se podívalo na zoubek největším milníkům v historii letectví od úsvitu motorového létání. Podívejte se na infografiku a ještě pár dalších milníků, o kterých BBC taktně pomlčela.

Největší milníky letectví

Celkem škoda je, že v seznamu letadel chybí Lockheed Vega, malý hornoplošník, který sice nebyl dost velký na to, aby jej tehdejší aerolinky zaregistrovaly, ale významným způsobem přispěl k rozvoji létání, neb se stal oblíbeným strojem všelikých dobrodruhů a rekordmanů a to včetně v grafice zmíněné Amelie Erhart.

U Fokkeru Eindecker je připsáno, že se jedná o první stíhačku střílející dopředu. Ano to je pravda, ale to by světový rozruch vzbudilo zejména na Litoměřicku, že. To prvenství spočívá ve skutečnosti v tom, že kulomet byl vybaven synchronizačním zařízením (byť prý ne zcela spolehlivým), které umožňovalo střílet skrz točící se vrtuli a nerozsekat ji při tom na kousky.

Ve třicátých letech BBC poněkud opominula zlatý věk létajících člunů – linka z Německa do Jižní Ameriky, kterou obsluhovaly stroje Dornier, francouzské lety do Afriky s letouny Latecoere, popřípadě pacifické linky PanAm obsluhované létajícími čluny Martin a později luxusními Boeingy 314, tzv. Clippery.

Zajímavá je též poválečná část, kde máme zobrazen první dvoumachový stíhač F-104 a U-2 – první U-2 vzlétlo již roku 1955, zatímco XF-104 (testovací předchůzdce F-104) o rok dříve. Co se týče špionážních vehiklů, pánové z BBC si vybrali SR-71 Blackbird, ovšem SR-71 nebyl ani nejmladší, ani nejzajímavější člen rodiny Blackbirdových. Již roku 1962 vzlétl první prototyp Lockheed A-12, starší a výkonnější bratříček SR-71, který ovšem nepoužívala armáda, ale stejně jako U-2 CIA a piloti byli civilisté.

A když jsme u vojenských letadel, v infografice zmíněný General Dynamics F-111 byl sice možná první letoun s měnitelnou geometrií křídel, ale také vrah mnohem zajímavějšího anglického projektu TSR-2, který byl počátkem šedesátých let tak dobrý, až se jej lekla i anglická vláda a projekt výměnou za půjčku od IMF (a nákup parametrově výrazně horších F-111) zrušila. A když už jsme u letadel, která předběhla svoji dobu a byla zabita politikou, zkuste se podívat na Avro Arrow, kanadský pokus o nadzvukový záchytný stíhač, který by možná obstál i dnes.

Grafika je trošku skoupá i k helikoptérám, je to pochopitelné – vrtulníky nelétají, vrtulníky jsou tak ošklivé, že je Zeměkoule odpuzuje. Ale asi by si zasloužily zmínku i průkopníci jiných, než klasických uspořádání helikoptéry, kteří umožnili této věci dosáhnout neuvěřitelné flexibility – jedná se zejména o koaxiální protiběžné uspořádání rotorů, jak jej dnes známe zejména u vrtulníků Kamov a systém NOTAR, kde je ocasní vrtule nahrazena výstupem z turbíny pohánějící hlavní rotor.

No a závěrem si nezbývá, než povzdechnout nad tím, jak konsolidace leteckého průmyslu ovlivnila počet letadel v infografice – od roku 1970 našli pánové z BBC pět letadel, která jim stála za zobrazení a dvě z toho jsou na dálkové ovládání. Já osobně bych do toho chudého seznamu posledních let zařadil ještě Boeing Dreamliner, který snad má šanci stát se novou sedmsetsedmičkou…